MeetUp Floriculture 2025
MeetUp Floriculture 2025
FLORICULTURE 2025
Innovation MeetUp Floriculture 2025 <RESET>
Donderdag 10 september 11:00 – 14:00
GA NAAR DE TERUGBLIK VAN DE MEETUP
LEES HET VERSLAG VAN DE MEETUP
De Nederlandse sierteelt staat voor een aantal grote uitdagingen. Duurzaamheid in de teelt en keten was al een belangrijk issue. Maar de ontwikkeling in de keten door COVID-19 aan zowel vraag- als productiezijde maken duidelijk dat een reset van de keten op zijn plaats is.
Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen ziet innovatie als een van de sleutels voor deze reset en de verdere ontwikkeling van de Nederlandse en Internationale sierteelt. Op 10 september 2020 organiseert de topsector dan ook een digitale netwerk- en debat-sessie over hoe de <RESET> kan plaatsvinden en welke stappen er te maken zijn.
EENVANDAAG: SIERTEELT EN CORONA
PROGRAMMA
Het programma kent een volledige online opzet voor de deelnemers. Er vindt geen in-person meeting plaats. Tijdens het programma is er voldoende ruimte om digitaal met elkaar te netwerken. In Studio Hortiversum (Zoetermeer) zijn uw host Marcel Vester en co-host Harrij Schmeitz (IMPACT-team) live aanwezig om u door de sessie te leiden. Sprekers zijn live of online aanwezig.11.00-12.30 uur – Why <RESET>?
In het eerste gedeelte van het programma gaan we in op het effect van COVID-19 op de sierteelt. Via een aantal korte presentaties van toonaangevende sprekers verkennen we waarom er eigenlijk een <RESET> nodig is.
- Guido Landheer – plv DG agro Internationaal van het Ministerie van Landbouw, Natuur & Voedselkwaliteit
- Henk Westerhof – voorzitter Anthos
Anthos vertegenwoordigt wereldwijd de handelsbedrijven in bloembollen en boomkwekerijproducten. Sectoren die niet onder het virus te lijden leken te hebben, omdat de thuiszittende consument in het tuinieren een goede uitlaatklep vond om de tijd op een nuttige manier te doden. Maar toch zijn ook deze sectoren geraakt door de uitbraak, omdat in toonaangevende markten de onzekerheid bij afnemers is toegeslagen, hun kredietwaardigheid onder druk is komen te staan en de toekomst moet uitwijzen of een gezond en perspectiefvol marktherstel erin zit. - Judith Schueler en Jan Westra – resp. voorzitter en lid van het kernteam Scenariostudie
Het is zeker in de huidige periode niet te voorspellen hoe de sierteelt in Nederland eruit ziet over 10 jaar. Hoe denkt de crisisorganisatie Coronacrisis Tuinbouw hierover? Het uitvoerend team is druk bezig met het opstellen van een scenarioanalyse met en voor ondernemers uit het tuinbouwcluster als hulpmiddel voor het maken van onderbouwde strategische keuzes. Schueler en Westra bieden u een sneak-preview van de eerste resultaten.
12.30-13.00 uur – How <RESET>?
In het tweede deel van het programma bundelen we de krachten in het netwerk tijdens een virtuele lunch. Deelnemers krijgen even de tijd om hun lunch te pakken en doen aan de eigen keukentafel mee aan een virtuele lunch met circa 8 andere deelnemers. Alle deelnemers worden automatisch ingedeeld voor een ‘digitale lunchtafel’. Aan deze digitale tafel bespreken de deelnemers met elkaar welke oplossingen en innovaties er nodig zijn voor een goede <RESET>. We vragen van een deelnemer per tafel de conclusie in het volgende deel kort te delen. 13.00 -14.00 uur – What <HET RESET DEBAT>
In het derde deel van het programma verzamelen we de resultaten van de tafels en bespreken deze samen met captains of industry. De host en co-host nemen deze resultaten mee in de discussie met stakeholders uit de industry. Met onder andere:
- Jan van Dam – CCO Dutch Flower Group
- Steven van Schilfgaarde – CEO Royal FloraHolland
- Sjaak van der Tak – voorzitter Glastuinbouw Nederland
- Stefan van Vuuren – commercieel directeur Porta Nova
- Stefan van der Heijden – directeur Research & Breeding Royal van Zanten
- Jaap Bond – boegbeeld Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen
- Judith Schueler – voorzitter kernteam Scenariostudie crisisorganisatie Coronacrisis Tuinbouw
- Mathijs Koper – eigenaar Outside Inc.
REGISTRATIE
Het programma kent een volledige online opzet voor de deelnemers. Er vindt geen in-person meeting plaats. Na aanmelding ontvangt u een link waarmee u kunt deelnemen aan deze MeetUp.