MeetUp in teken van HortiBrands: zin of onzin?

MeetUp in teken van HortiBrands: zin of onzin?

Op 5 juli vond de MeetUp HortiBrands plaats bij Ter Laak Orchids in Wateringen. Tijdens deze meetup namen topmarketeers uit de wereld van de groenten, fruit, bloemen en planten de circa 30 deelnemers mee in hun visie op de ontwikkeling van een brand.

Koen Hazewinkel, docent Branding & Positionering van de EFMI Business School ging in op de zin en onzin van merkstrategie voor de marktpositie van commodities in groenten, fruit, bloemen en planten. Hij zette de zaal flink aan het denken over herkenning, relevantie en voorkeur in merken.

Daarna was het woord aan Edith Bentvelsen, managing director van The Orchid Growers. Zij vertelde meer over Mimesis, een door Ter Laak ontwikkeld a-merk in de orchideeën. Waarom hebben zij een eigen merk ontwikkeld, hoe hebben ze dit aangepakt en waar staan ze nu? Marketing en business development specialist Bauke van Lenteren bij Rijk Zwaan nam de deelnemers mee in de trend  dat niet het ras zorgt voor de unieke marktpositie van de veredelaar, maar dat juist het ontwikkelen van een merk nu de basis is.

Jan-Willem Verloop van EFC Fruit vertelde meer over de introductie van clubrassen in fruit. Een variëteit wordt door een groep van telers beschermd en gemarket als merk met als inzet meer  toegevoegde waarde voor de telers. Naast Kanzi (2e appel ter wereld), de Migo (Friendly Pear) en Greenstar zoekt men steeds weer nieuwe rassen. Via het bouwen van een merk door collectieve marketing wordt er gewerkt aan waardebehoud voor de telers door gecontroleerde ontwikkeling van het areaal en het voorkomen dat er een commodity zoals Elstar ontstaat Als laatste was Michel Wouda, commercieel directeur van Food Fellows. aan het woord. Hij vertelde meer over hoe de telers een merk ontwikkelen met creatieve en lekkere oplossingen voor de lekkerste uitvallers die het schap net niet halen, denk hierbij aan tomaatjes die van de tros vallen of net een dagje te rijp zijn.

De middag is afgesloten met een netwerkborrel waarbij de verschillende deelnemers informeel verder in discussie zijn gegaan over het nut van branding in de verschillende sectoren.

We danken alle sprekers voor hun bijdrage in deze MeetUp.

De volgende MeetUp staat gepland op 1 november en zal gaan over “The Future of Crop Protection”.

Download

Download de volledige presentatie hier.

Deel dit artikel:

IMPACT_T&U_logo