AI & Gezondheid; Kansen voor T&U?
AI & Gezondheid; Kansen voor T&U?
Op 12 november verzamelden zich een kleine 50 stakeholders uit de Tuinbouw op de Brightlands Campus Greenport Venlo voor de #impactTU Synergie Meeting over de Kansen voor T&U door AI om Gezondheids-profiel van onze producten te versterken.
Bij de opening toonde moderator Glenn van der Burg hoe simpel het eigenlijk is een chatbot te maken die je vragen kunt stellen over bijvoorbeeld; “Waarom groenten & fruit gezond is om te eten”? Dit met al aanwezige digitale, gevalideerde bronnen zoals Veggipedia en de Voedingscentrum website.
Presentatie Jan van de Berg
Jan van de Berg, Maastricht University, ging in op wat de maatschappelijke waarde van tuinbouw kan zijn als mensen meer groenten en fruit eten. Gebaseerd op wat we in de wetenschap nu weten zou dat voor Nederland. 1,75 tot 8,75 miljard Euro per jaar kunnen betekenen. Verbaasd is dan de vraag waarom doen we hier niks mee.
Presentatie Alie de boer
Vervolgens nam Alie de Boer, voedingswetenschapper Food Claims Research Centre, Maastricht University, ons mee in waarom foodclaims we nauwelijks op onze producten en digitale instrumenten als apps mogen plaatsen. Het oerwoud van regels en het feit dat afhankelijk van ras, teeltwijze, klimaat, lichthoeveelheid en soms plek in de plant inhoud stoffen variëren.
Presentatie Frank Thuijsman
Frank Thuijsman, Maastricht University, ging in op het ontstaan van AI vanuit de computerscience. Een wondere wereld van nullen en enen.
Presentatie Fenna Sonnemans
Na de break nam Fenna Sonnemans, Innerbudies ons mee in hoe we op vrij “eenvoudige” wijze op maat voedingsadvies kunnen verkrijgen en met AI een goed voedingsadvies geven waarbij we tot op niveau van “eet peren voor….” kunnen komen.
Jammer was dat Jochem Bossenbroek van Verdify ziek was. AI had voor hem het persoonlijk advies eet vers fruit 😉.
Presentatie Anne Marie Borgdorff
Tenslotte pitchte Anne Marie Borgdorff over Veggipedia. De ‘Wikipedia‘ over groenten en fruit en de mogelijkheden voor Nederland. Onafhankelijk, niet gesponsord door “product leveranciers”. Bijzonder is dat dit initiatief van het GroentenFruit Huis zonder sociale media budgetten in 2023 1,4 miljoen bezoekers en 2,4 miljoen pagina weergaven had. Ook voor 2024 zijn de cijfers weer heel goed.
Vervolgens gingen we met de groep aan de slag om te kijken hoe AI kan helpen de website te verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld door op basis van G&F-producten in je koelkast een recept genereren. Of de website volledig via spraak de consument te laten adviseren. Opvallend was wel dat veel deelnemers de oplossing ook zochten in meer marketing power er op zetten.
Indrukwekkende film
Gedurende de break bezochten we de indrukwekkende film over tuinbouw in het Future Food Experience Center. Aan het einde waren er guided tours langs food concept development center NovaBite en de nieuwe research-kas (regulier, GMO, vertical farm) van het Brightlands Future Farming Institute (Maastricht University)
De meet-up in beeld
Programma Meet-Up
TIJD | ONDERWERP |
---|---|
12.30 uur | Inloop |
13.00 uur | Opening programma met dagvoorzitter Glenn van der Burg |
Glenn van der Burg – Presentator, Radiomaker & Auteur
Op New Business Radio presenteert Glenn het radioprogramma People Power: People Power is hét online radioprogramma over de kracht van mensen in organisaties. People Power richt zich op managers, ondernemers en professionals die hun organisatie beter wil laten presteren en hun mensen gelukkiger willen maken in hun werk. Daarnaast is Glenn ook auteur van de managementboeken ‘Boven het maaiveld’ en ‘Management Mythes’. Onlangs verscheen zijn derde boek ‘Hoe werkt de mens?’ | |
13.10 – 13.50 uur | Kansen voor Tuinbouw x Gezondheid Maastricht University: Dr. Alie de Boer en Prof. Jan van den Berg
Hoe kunnen we als Tuinbouw de kansen gaan benutten die gezondheid ons biedt. Een gesprek/presentatie over de kansen en opties die we hebben. |
13.50 – 14.20 uur | AI promises & myths Maastricht University – Prof. Frank Thuijsman AI wat kun je er (niet) mee? Bespiegeling op de (mogelijke) rol van AI & gezondheid. |
14.20 – 14.45 uur | Pauze & Guided Tour Guided Tour Future Food Experience De Future Food Experience (in de Villa Flora) neemt je middels een 360 graden film mee in de innovatie van de tuinbouwketen. |
14.45 uur | AI & KANSEN VOOR TUINBOUW Happiness is a Gut Feeling Innerbudies – Fenna Sonnemans
Een bloeiende gemeenschap van bacteriën die in je darmen leven. Wij noemen ze jouw innerlijke vrienden! https://www.innerbuddies.com |
15.15 uur | Enabling better food choices Verdify – Jochem Bossenbroek
De relevantie van gepersonaliseerde voeding voor de gezondheid van mens en planeet is duidelijk vastgesteld. Dit is het moment om deze inzichten in actie om te zetten. https://www.verdify.tech |
15.30 uur | An AI challenge… Groenten Fruit Huis – Annemarie Borgdorff
Veggipedia is al sinds jaren een van druks bezochtste website van Nederland met informatie over Groenten & Fruit. De uitdaging is echter hoe we met AI een volgende stap kunnen maken voor Veggipedia van passief informatieverstrekken naar een tool voor activatie van de consument om meer groenten en fruit te consumeren. Na een korte pitch over Veggipedia dagen we u uit om mee te denken. https://www.veggipedia.nl |
15.45 uur | Guided Tour & Netwerkborrel Guided Tour | Brightlands Future Farming Institute Hoe voeden we de wereld in 2050 op een duurzame en gezonde manier? Welke technieken gebruiken we daarvoor? De Universiteit Maastricht zoekt naar antwoorden in een nieuwe, duurzame kas op de Brightlands Campus Greenport Venlo. De kas is essentieel voor het onderzoek. Hier ontwikkelen wetenschappers en engineers klimaatbestendige gewassen en landbouwtechnieken. Daarmee versterken ze de rol van de regio Noord-Limburg als een belangrijke speler in de voedselproductie. https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/nieuws/high-tech-kas-voor-wetenschappelijk-onderzoek-en-ontwikkeling Guided Tour | NovaBite Elk jaar worden er duizenden nieuwe producten geïntroduceerd, hiervan is 80% binnen 1 jaar weer van de markt. Dit komt omdat veel producenten de essentie missen, namelijk de consument. Er wordt vaak vergeten om de werkelijke behoeften en verlangens van de doelgroep te achterhalen én te begrijpen. In veel gevallen is een product bij de start eigenlijk al kansloos en gedoemd te mislukken. Ontzettend jammer natuurlijk en ook zonde van alle investeringen. Bij Brightlands NovaBite brengen we de wensen en behoeften van de consument in kaart. Bezoek en rondleiding aan het food concept development center van NovaBite. https://www.novabite.nl |
16.45 uur | Netwerkborrel |
18.00 uur | Einde Meet-Up |
In samenwerking met
Deelnemers
Datum
12 november 2024
Locatie
Brightlands Campus Greenport Venlo – Future Forum
Villafloraweg 1
5928 SZ Venlo